Ege Üniversitesi
Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı
Türk Müziği Bölümü
2021-2022
Özel Yetenek Sınavı Kriterleri
2021-2022 Akademik Yılı “Türk Müziği Bölümü Yetenek Sınavı” iki aşamalı olarak yapılacak
olup, COVID-19 korunma tedbirlerine uygun koşullar sağlanarak gerçekleştirilecektir.
Kontenjan: 70 Kişi
Türk Müziği Bölümü, Türk Halk Müziği/ Türk Sanat Müziği Anasanat Dalları 2021-2022 Eğitim#Öğretim Dönemi
özel yetenek sınavlarının ön kayıt başvuruları https://konservatuvar.ege.edu.tr
adresinden online olarak yapılacak olup, I. Aşaması adayların müziksel becerilerini içeren video
kayıtlarının sisteme yüklenmesi ile gerçekleştirilecektir.
I. aşamada, adayların gönderdiği kayıtlardaki performansları 100 puan üzerinden
değerlendirilecek, 70 puan ve üzeri alan adaylar II. aşama sınavına girmeye hak kazanacaktır.
SINAV KRİTERLERİ:
I. Aşama:
• Adaylar sadece bir Anasanat Dalı’nı (THM - TSM) tercih edebilecektir.
• Yerel ve geleneksel üslupları ifade eden Türk Halk Müziği’ne/ Türk Sanat Müziği’ne özgü
repertuardan çalgı eşliksiz iki sözlü eser veya çalgı eşliksiz bir sözlü eser ve ilgili çalgısıyla bir çalgısal
eser veya çalgı eşliksiz bir sözlü eser ve adayın kendisinin çalıp söylediği bir eser, profesyonel olmayan
bir ortamda aday tarafından seslendirilecek ve video olarak kayıt altına alınacaktır. Kayıtlarda sadece
aday olacak, başka bir şahsın çalgı eşliği ya da vokal desteği olması halinde direkt olarak başarısız
sayılacaktır. Kaydın başında seslendirilecek eserin künyesi belirtilecektir. Bu ifade dışında kayıtta
herhangi bir konuşmaya yer verilmeyecektir. Kayıtta başka konuşmaların bulunması elenme sebebi
sayılacaktır.
• Adaylar, seslendirecekleri eserleri belirlenen kriterlere uygun olarak https://konservatuvar.ege.edu.tr
adresinde bulunan başvuru formundaki alana belirlenen süre içerisinde yüklemek ile sorumludur.
• Belirtilen kriterlere uygun olmayan kayıtlar değerlendirmeye alınmayacaktır.
• Bu aşamada 100 puan üzerinden 70 puan ve üzeri alan adaylar II. aşama sınavına girmeye hak
kazanırlar. Sınav sonuçları 70 puan ve üzeri “Başarılı” 69 puan ve altı “Başarısız” olarak ilgili web
sayfasında ilan edilecektir.
VİDEO KAYIT KRİTERLERİ:
1. Eserler, mikrofonsuz bir şekilde sessiz bir ortamda kaydedilecektir. Stüdyo ortamında yapılan
kayıtlar kabul edilmeyecektir.
2. Kayıtlarda herhangi bir teknik işlem (ses düzeltme, detone düzeltme vb.) uygulanmayacaktır. Teknik
işlem uygulandığı tespit edilen kayıtlar geçersiz sayılacaktır.
3. Video kayıtlarında adayın yüzünün cepheden tam olarak ekranda görünmesine ve ışığın karşıdan
gelecek şekilde ayarlanmasına özen gösterilmelidir. Ekranda net olarak görünmeyen adayların kayıtları
geçersiz sayılacaktır.
4. Video kayıtları MPEG ve AVI formatında olmalıdır, farklı formattaki videolar sisteme kabul
edilmeyecektir.
5. Video kayıtları, video başına 50 MB’tan (megabayt) büyük olmayacaktır.
II. Aşama
2021-2022 Eğitim-Öğretim Dönemi Türk Müziği Bölümü giriş/yetenek sınavı II. aşamasında
adaylara tercih ettiği anasanat dalına (Türk Halk Müziği/Türk Sanat Müziği) göre farklı Türk müziği
çalgıları ve piyanodan aralık duyma ve müziksel hafızayı ölçen ikişer ezgi (piyanodan 1 ezgi), iki ritim
kalıbı sorularak müziksel yetenekleri/hafızaları değerlendirilecektir. Buna göre puanlama aşağıda
belirtilmiştir:
2 adet armonik aralık: 2X2=4 Puan
3 adet üç sesli uygu: 2X3=6 Puan
1 adet Piyano ezgisi: 1x10=10 Puan
2 adet ritim kalıbı: 2X10=20 Puan
2 adet Bağlama/Tanbur ezgisi: 2X15=30 Puan
İcra: 30 Puan (I. aşamada alınmış olan puanın %30’u icra puanı olarak eklenecektir)
Yerleştirme Puanı: II. aşamada 70 ve üzerinde puan alan adaylar ÖSYM kılavuzundaki hesaplama
yöntemiyle belirlenerek sıralanır
1
Ege Üniversitesi
Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı
Ses Eğitimi Bölümü
2021-2022
Özel Yetenek Sınavı Kriterleri
2021-2022 Akademik Yılı “Ses Eğitimi Bölümü Yetenek Sınavı” iki aşamalı olarak
yapılacak olup, COVID-19 korunma tedbirlerine uygun koşullar sağlanarak gerçekleştirilecektir.
Kontenjan: 26 Kişi
1. I. Aşama
1.1. Adaylar sadece bir Anasanat Dalı’nı (THM - TSM) tercih edebilecektir.
1.2. Adaylar ön kayıt başvurularını https://konservatuvar.ege.edu.tr adresinden online olarak yapacak olup, adayın
başvuru yapacağı Anasanat Dalı’na (Türk Halk Müziği Anasanat Dalı ve/veya Türk Sanat Müziği Anasanat Dalı)
uygun olarak, üç (3) adet sözlü eserin (üç türkü veya üç şarkı formunda eser), çalgı eşliği olmaksızın seslendirilmiş
duysal ve görsel kaydının yüklenmesi gerekmektedir. Ayrıca, adayların ön kayıt başvuru aşamasından öncesine
ilişkin olarak müzik alanındaki çalışmalarını içeren kısa özgeçmişlerini de yüklemeleri gerekmektedir. .3. Adayların,
ön kayıt başvurularında tercih edecekleri Anasanat Dalına göre Türk Halk Müziği alanında farklı yöre, tür, tavır,
dizge, usul vb., Türk Sanat Müziği alanında klasik üslup, tavır, tür, makam, usul vb. özellikleri içeren sözlü
eserlerden (türkü, şarkı) seçilmiş üç (3) eserin seslendirilmiş duysal ve görsel kaydının online olarak yüklenmiş
örnekleri değerlendirilecektir.
1.4. Bu aşamada adaylar, ses rengi, genişliği ve gürlüğü, eserleri doğru seslendirme becerisi, eserlerin zorluk
derecesi, seslendirme tavrı bakımından değerlendirilmeye tabi tutulacaktır.
1.5. Adayların, ön kayıt başvurularında Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği alanlarına uygun olarak, 1.2.
maddede belirtilen formatta online olarak yüklemiş oldukları duysal ve görsel kayıtlar, ilgili Anasanat Dallarındaki
birinci aşama jürilerince değerlendirmeye tabi tutulacak olup bu değerlendirmelerin sonuçları “BAŞARILI /
BAŞARISIZ” olarak açıklanacaktır. Adayların “BAŞARILI” olabilmesi için 60 ve üzerinde puan almış olması
gerekmekte olup bu adaylar ikinci aşama giriş yetenek sınavına girmeye hak kazanacaktır.
VİDEO KAYIT KRİTERLERİ:
1. Eserler, mikrofonsuz bir şekilde sessiz bir ortamda kaydedilecektir. Stüdyo ortamında yapılan
kayıtlar kabul edilmeyecektir.
2. Kayıtlarda herhangi bir teknik işlem (ses düzeltme, detone düzeltme vb.) uygulanmayacaktır.
Teknik işlem uygulandığı tespit edilen kayıtlar geçersiz sayılacaktır.
3. Video kayıtlarında adayın yüzünün cepheden tam olarak ekranda görünmesine ve ışığın karşıdan
gelecek şekilde ayarlanmasına özen gösterilmelidir. Ekranda net olarak görünmeyen adayların
kayıtları geçersiz sayılacaktır.
4. Video kayıtları MPEG ve AVI formatında olmalıdır, farklı formattaki videolar sisteme kabul
edilmeyecektir.
5. Video kayıtları, video başına 50 MB’tan (megabayt) büyük olmayacaktır.
2
2. II. Aşama
2.1. Adayların tercih ettiği Anasanat Dalı’na (Türk Halk Müziği Anasanat Dalı ve/veya Türk
Sanat Müziği Anasanat Dalı) göre farklı Türk müziği çalgıları ve piyanodan biri aralık duyma,
diğeri müziksel hafızayı ölçmeye yönelik ikişer ezgi, iki ritim kalıbı sorulacak, adaylardan bir
eseri seslendirmesi istenerek, müziksel yetenekleri/becerileri değerlendirilecektir. Buna göre
puanlama aşağıda belirtilmiştir:
Türk Halk Müziği Anasanat Dalı Türk Sanat Müziği Anasanat Dalı
Bağlama’dan 2 ezgi x 10= 20 Puan Tanbur’dan 2 ezgi x 10= 20 Puan
Piyano’dan 2 ezgi x 10= 20 Puan Piyano’dan 2 ezgi x 10= 20 Puan
Ritim kalıbı 2 x 5= 10 Puan Ritim kalıbı 2 x 5= 10 Puan
Eser icra/seslendirme 50 Puan Eser icra/seslendirme 50 Puan
100 Puan 100 Puan
2.2. Ses Eğitimi Bölümü Yetenek Sınavı ikinci aşama sınav sonuçlarına göre değerlendirme “100
üzerinden en az 70 puan” alan adaylar arasında en yüksek puandan başlayarak sıralanacaktır.
2.3. Ses Eğitimi Bölümü, Yetenek Sınavı İkinci Aşaması, Türk Halk Müziği Anasanat Dalı Jürisi
ve Türk Sanat Müziği Anasanat Dalı Jürisi olmak üzere iki ayrı jüri tarafından gerçekleştirilecektir.
Yerleştirme Puanı: İkinci aşamada 70 ve üzerinde puan alan adaylar ÖSYM kılavuzundaki
hesaplama yöntemiyle belirlenerek sıralanır.
2
Ege Üniversitesi
Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı
Türk Halk Oyunları Bölümü
2021-2022
Özel Yetenek Sınavı Kriterleri
2021-2022 Akademik Yılı “Türk Halk Oyunları Bölümü Yetenek Sınavı” iki aşamalı olarak
yapılacak olup, COVID-19 korunma tedbirlerine uygun koşullar sağlanarak gerçekleştirilecektir.
Kontenjan: 34 kişi
Ön kayıt başvuruları https://konservatuvar.ege.edu.tr adresinden online olarak yapılacaktır.
Eleme Barajı
I. aşamada 60 puan alan adaylar II. aşama sınavına girmeye hak kazanırlar.
I. AŞAMA
Müzik Algılama:
Piyanodan çift ses algılama ve tekrarlama becerisi 20 Puan
Ezgi algılama ve tekrarlama becerisi 30 Puan
Ritim algılama ve tekrarlama becerisi 50 Puan
100 Puan
II. AŞAMA
Hareket Algılama: Gösterilen hareket veya hareket cümlesini tekrarlayabilme becerisi değerlendirilir.
Bireysel Uygulama: ZEYBEK, TEKE, HALAY, BAR, HORON, HORA, KARŞILAMA, KAŞIK,
KAFKAS.
Yukarıda verilen Türk Halk Oyunları türleri içerisinden aday tarafından belirlenecek 4 farklı
türden oyunlar seçilerek farklı hareket cümleleri içeren 2 dakikalık bir sunum hazırlanacak, bu sunumun
müziği aday öğrenci tarafından birbirine bağlı olarak hazırlanıp önceden MP3 formatında taşınabilir bellekte
aday numarası, ad soyadı ile birlikte sınav komisyonuna teslim edilecektir.
Toplu Uygulama: Adayların öğretilen oyunu toplu halde, kısa sürede öğrenip uygulayabilme becerisi
değerlendirilir.
Bu aşamada mesafe ve hijyen kuralları kapsamında aday sayısı azaltılarak küçük gruplar
oluşturulacak, temassız hareket serileri ile adayların algılama ve uygulama becerileri
puanlandırılacaktır.
Kondisyon Testi: Adayın biyomotor becerilerinin, temel saha testleri ile değerlendirilmesi amaçlanır. Aday
genel sağlık sorgu formunu doldurduktan sonra genel postür değerlendirilmesine alınır.
Uygulama sırasında mesafe ve hijyen kurallarına uyulması gerekmektedir. Test sahasına 4 kişiden
fazla aday alınmayacaktır.
Puanlama: Hareket Algılama 50
Bireysel Uygulama 20
Toplu Uygulama 15
Kondisyon Testi 15
100 Puan
Yerleştirme Puanı: İkinci aşamada 70 ve üzerinde puan alan adaylar ÖSYM kılavuzundaki
hesaplama yöntemiyle belirlenerek sıralanır.
Ege Üniversitesi
Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı
Çalgı Yapımı ve Onarımı Bölümü
2021-2022
Özel Yetenek Sınavı Kriterleri
2021-2022 Akademik Yılı “Çalgı Yapımı ve Onarımı Bölümü Yetenek Sınavı” iki aşamalı olarak
yapılacak olup, COVID-19 korunma tedbirlerine uygun koşullar sağlanarak gerçekleştirilecektir.
Kontenjan: T.C: 15 Kişi KKTC: 1
Ön kayıt başvuruları https://konservatuvar.ege.edu.tr adresinden online olarak yapılacaktır.
I. Aşama Müzik Sınavı
Sınav Şekli:
a) Piyanodan verilen tek ses, armonik aralık ve 2 adet ezginin tekrarı.
b) Bağlama çalgısından verilecek iki ezginin tekrarı.
c) İki adet ritim kalıbının tekrarı.
3
d) Türk Halk Müziği veya Türk Sanat Müziği sözlü eserlerinden 1 (bir) tanesinin vokal olarak icrası.
Değerlendirme; 100 puan üzerinden yapılmakta olup, 60 puan ve üzeri alan adaylar başarılı
sayılmaktadır. Alınan puanlar “BAŞARILI / BAŞARISIZ” olarak https://konservatuvar.ege.edu.tr
sayfasında açıklanacak, “BAŞARILI” olan adaylar ikinci aşama (Atölye) sınavına girmeye hak
kazanacaktır.
Puanlama:
2 Adet Piyano Ezgisi 2x10 = 20 Puan
2 Adet Armonik Aralık 2x5 = 10 Puan
2 Adet Bağlama Ezgisi 2x15 = 30 Puan
2 Adet Ritim Kalıbı 2x10 = 20 Puan
Eser İcrası 1x20 =20 Puan
100 Puan
II. Aşama Atölye Sınavı
Sınav Şekli:
İkinci aşama sınavı görsel algılama (çizim) ve el yeteneği aşamalarından oluşmaktadır. Görsel
algılama sınavında herhangi bir nesnenin iki boyutlu ve oranlı çizimi yapılmaktadır. El yeteneği sınavında
ise belirlenen temrinlerin belli kriterlere uygun olarak hazırlanması istenmektir.
Puanlama:
Görsel algılama 30 Puan
El yeteneği 70 Puan
100 Puan
Yerleştirme Puanı: İkinci aşamada 70 ve üzerinde puan alan adaylar ÖSYM kılavuzundaki
hesaplama yöntemiyle belirlenerek sıralanır.
Akdeniz Üniversitesi Antalya Devlet Konservatuvarı
Akdeniz Üniversitesi Yerleşkesi (Kampus)
Dumlupınar Bulvarı 07058 / ANTALYA
Sınav Aşamaları
Madde 10- (1) Bölümler kendi özellikleri gereğince her yıl Bölüm Kurulunda alacakları
karara göre tek, iki veya üç aşamalı sınav yapabilirler.
Sınavlarda Aranan Şartlar
Madde 11-
(1) Müzik Bölümü
a) Piyano, Yaylı Çalgılar, Üflemeli ve Vurmalı Çalgılar Ana Sanat Dalları’nda:
Lisans Devresi Özel Yetenek Sınavları’nda, Piyano, Gitar, Keman, Viyola, Viyolonsel, Kontrabas, Obua, Flüt,
Klarinet, Fagot, Korno, Trompet, Trombon Sanat Dalları için adaylar uygulamalı olarak sınava alınırlar. Adayın
müzikal yeteneğini, algılamasını ve yatkınlığını ölçmeye yönelik sınavın yanı sıra adaylar, Antalya Devlet
Konservatuvarı Lisans Devresi Özel Yetenek Müfredatlarında bulunan bir programı çalgı, işitme ve kuram alanında
sergilemek zorundadır.
2)Sınav Aşamaları
a)1. Aşama İşitme ve Kuram Sınavı:
İŞİTSEL
1. La notası referansından sonra çalınan tonu tanımlamak
La notası La’dan sonra ton bulma 10 puan 5 adet
Her bir doğru ton tanımı 2 puandır.
2. Beş oktav içinde çalınan aralıkları (inici veya çıkıcı) tanımlamak (aralıkları oktav farkı gözetmeden bir oktav
içinde aldıkları isimlere göre tanımlayınız.
Duyarak aralık tanımlama (beş oktav)5 adet armonik, melodik karışık 10 puan
Puanlama sistemi:
Duyarak tanımlama: her bir aralık ikişer puan olarak hesaplanır.
4
Örnek soru 1: Aşağıdaki aralıkların işitsel olarak tanımlanması.
4. Yedi anahtarı aşağıdaki örnekte belirtilen hızlarda okuyabiliyor olmak. Yedi anahtar 1 adet 10 puan
Puanlama sistemi:
- 8 ve 10 puan arası: Verilen metronom hızında 1 ile 3 hata (durarak okuma ve yanlış nota ismi söyleme) yaptı. *
- 5 ve 7 puan arası: Verilen metronom hızının altında okudu. 1 ile 3 hata(durarak) okuma ve yanlış nota ismi
söyleme) yaptı.*
- 0 ve 4 puan arası: Verilen metronom hızının çok altında okudu. 5 ve 5’ten fazla hata (durarak okuma ve yanlış nota
ismi söyleme) yaptı. Anahtar değişimlerinde fazla bekledi.
* İkinci tekrarında hatalarını düzeltmesi olumlu puan olarak yansır
5
(3) Geleneksel Türk Müziği Bölümü
Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı’nda; Adayların Lisans Devresi
Özel Yetenek Sınavları’na müracaat edebilmesi için; eğitimini, icrasını ve araştırmasını
engelleyecek ölçüde bedensel özrü, kalıcı bir ses bozukluğu ve konuşma kusurları bulunmamalıdır.
İki aşamada yapılacak olan Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı
Sınavları’nda adaylar bireysel olarak sınava alınacaklardır. Sınav Duyuş ve İcra değerlendirilmesi
adı altında uygulamalı olarak yapılacaktır.
1) Duyuş Sınavı:
Duyuş sınavında adaydan, Piyano ile verilecek olan sesleri tekrarlaması, ezgi tekrarında ise Piyano, Bağlama(THM)
ve Kanun(TSM) sazıyla verilecek tonal ve modal ezginin tekrarlanması istenecektir. Bu sınavda:
a) 5 tek ses, 4 iki ses, 4 üç ses ve 2 dört ses,
b) Türk Müziği ayak-makamlarından seçilerek oluşturulan 2 farklı ezgi,
c) 2 adet ritim cümlesi sorulacaktır.
2) İcra Sınavı:
Türk Halk Müziği Çalgıcılığı ve Türk Sanat Müziği Çalgıcılığı Sanat Dalı’na başvuracak adaylar, Türk Sanat
Müziği Çalgıları’ndan; (Ney, Kemençe, Kanun, Ud), Türk Halk Müziği Çalgıları’ndan (Bağlama, Kaval, Kabak
Kemane) çalgılarını seçebileceklerdir. Adaylar belirtilen enstrümanlar haricinde başka enstrümanları çalarak
da sınava katılabilirler. Adaylar, sınavda Türk Sanat Müziği veya Türk Halk Müziği Formları’ndan biri sözlü, biri
de saz eseri olmak koşuluyla hazırladığı iki eseri çalmalıdır.Adaylar sınava katıldıkları enstrümanlardan başarılı
olmaları halinde, sınav komisyonu tarafından fiziksel uygunluklarına göre değerlendirilerek, yukarıda belirtilen
bölümde eğitimi verilen çalgılara kabul edileceklerdir.
İcra edilecek eserlerin notaları 3 nüsha olarak Sınav Komisyonu’na sunulacaktır
6
Asil ve Yedek Aday Kayıtları
Madde 13- (1) Sınav sonuçları en yüksek puandan, en düşüğe doğru sıralanır, başarı notu 100 üzerinden 70 puandır.
70 ve üzeri puan alan adaylar kontenjan ve puan sıralamasına göre ayıt yaptırmaya hak kazanır. Kontenjan sayısının
tamamlanamadığı hallerde 70 puan barajını aşan yedek adaylar sırası ile kayıt yaptırabilirler. 70 puanın altında not
alan adaylar kontenjan açığı bulunsa bile değerlendirmeye alınmazlar.
2021-2022 öğretim yılı için Sakarya Üniversitesi Devlet Konservatuarı
ESASLARI Sınavla öğrenci alacak Bölümler:
1. Müzikoloji Bölümü (20 Öğrenci)
2. Çalgı Eğitimi Bölümü (TSM Çalgı:10, THM Çalgı:10; Toplam:20 Öğrenci)
3. Ses Eğitimi Bölümü (TSM Ses:10, THM Ses:10; Toplam:20 Öğrenci)
4. Türk Halk Oyunları Bölümü (Kız: 12, Erkek: 13; Toplam 25 Öğrenci
1. AŞAMA (ÖN ELEME) SINAVI
Adaylardan istenecek video içerikleri aşağıda bölümlere göre ayrıştırılmış olarak verilmektedir.
MÜZİKOLOJİ BÖLÜMÜ
Adaylardan, 3 dakikalık performans video kayıtlarının yanında müzik alanında yapmış oldukları çalışmaları,
performans kayıtlarını, afiş ve konser programlarını içeren bir portfolyo dosyası hazırlayıp sisteme yüklemeleri
istenir. Video kaydında, adaylar sesle veya çalgı ile hazırlamış oldukları bir eseri icrâ edeceklerdir. Performans
videosu sınavında adayın icrâsınındoğruluğu ve temizliği, sesiyle ya da sazıyla ölçülür. Sınavda seslendirilecek/
çalınacak eserler; okul şarkısı, çocuk şarkısı, marş, düzenleme yapılmış türküler, vb. türlerin herhangi birinden
olmamalıdır. Türk sanat müziği eserlerinin klâsik uslûba, türkülerin ise yöresel uslûba uygun olarak icra edilmesi
gereklidir. Adaylar kendi besteleri dışında tanınmış bestekârların eserlerini seslendireceklerdir. Beste formundaki
türküler kabul edilmeyecektir. Batı Müziği eserleri ise orijinal hali veya Türkçe sözleri ile icrâ edilebilir.
NOT: Müzikoloji Bölümüne başvuran adayların performans göstereceği çalgılar konusunda bir ınır yoktur.
TÜRK HALK OYUNLARI BÖLÜMÜ
Adayların, kendileri tarafından belirlenecek en az 3 farklı Türk Halk Oyunları türlerinden (Zeybek, Teke, Halay, Bar,
Horon, Hora, Karşılama, Kaşık, Kafkas) bir dans kompozisyonu hazırlayarak , 3 dakikalık bir performans sunumu
hazırlamaları gerekmektedir. Bu performansa ait müzikler aday tarafından hazırlanacaktır.
ÇALGI EĞİTİMİ BÖLÜMÜ
Çalgı Eğitimi Bölümü THM Çalgı ve TSM Çalgı olmak üzere iki programa öğrenci alımı yapacaktır. Adayların,
THM veya TSM alanında çalmış olduğu çalgının teknik özelliklerini gösterecek düzeyde 3 dakikalık bir performans
videosu göndermeleri istenir. THM Çalgı Programında yörede geleneksel olarak icra edilen tüm çalgılar ile sınava
girilebilir. Adaylar çalgı ile hazırlamış oldukları yörenin geleneksel müzik icrasına uygun (yöresel uslup, ahalli
sanatçı tavrı) olarak seçecekleri bir eseri icrâ edeceklerdir. Okulumuzda THM çalgı ailesinden; Bağlama, Kaval,
Mey, Zurna, Tar sazlarının eğitimi verilmektedir. Bu nedenle farklı çalgılardan sınava giren öğrencilerin kazanmaları
halinde eğitimlerine okulumuzda bulunan çalgı türlerinden seçim yapacaklarını bilmeleri gerekmektedir.TSM Çalgı
Programına başvuracak adaylara Ud, Kanun, Keman, Klasik Kemençe, Tanbur, Klarnet, Viyola, Ney çalgılarından
birisi üzerinden sınav yapılacaktır. Bahsedilen çalgılar haricinde çalgı ile aday çalgı eğitimi bölümü çalgı
performans sınavına kabul edilmeyecektir. Adaylar çalgı ile hazırlamış oldukları Türk sanat müziği geleneğine
uygun bir seri klasik, geleneksel üsluba göre icrâ edeceklerdir.
NOT: Bu sınavda adayın icrâsının doğruluğu ve temizliği, geleneğe uygun üslubu ölçülür. Sınavda icra edilecek
eserler; okul şarkısı, çocuk şarkısı, marş, düzenleme yapılmış türküler, yabancı sözlü eserler vb. türlerin herhangi
birinden olmamalıdır
SES EĞİTİMİ BÖLÜMÜ
Ses Eğitimi Bölümü THM Ses ve TSM Ses olmak üzere iki programa öğrenci alımı yapacaktır. Adayların, THM
veya TSM alanına uygun bir eseri klasik, geleneksel ve yöresel üsluba göre icrâ ettikleri 3 dakikalık bir performans
videosu göndermeleri istenir.THM Ses Programına başvuracak adaylar Türk Halk Müziği alanında seçecekleri
yörenin geleneksel müzik icrasına (yöresel üslup, mahalli sanatçı tavrı) uygun bir biçimde, eşliksiz
olarak icra edeceklerdir. TSM Ses Programına başvuracak adaylar seçtikleri Türk sanat müziği eserini geleneksel
üsluba uygun bir biçimde eşliksiz icra edeceklerdir.
7
NOT: Bu sınavda adayın icrâsının doğruluğu ve temizliği, geleneğe uygun üslubu ölçülür. Sınavda icra edilecek
eserler; okul şarkısı, çocuk şarkısı, marş, düzenleme yapılmış türküler, yabancı sözlü eserler vb. türlerin herhangi
birinden olmamalıdır.
2. AŞAMA (SIRALAMA) SINAVI
Performans Videoları jüri tarafından değerlendirilen adaylar, bölüm kontenjanının Türk Halk Oyunları Bölümü için
iki katı (24 Kız, 26 Erkek toplam 50 kişi), diğer bölümler için üç katı (60 kişi) olacak şekilde sıralanıp ikinci aşama
sınavına çağırılacaktır.
MÜZİKOLOJİ BÖLÜMÜ ÖZYS
Müzikoloji programı sınavı, Müziksel Algı ve Müzik Kültürü sınavından oluşmaktadır.Sınavda değerlendirilecek
konuların nitelikleri aşağıda belirtilmektedir.
AŞAMALAR SORULAR PUAN
Tek Ses İşitme 3x1=3
İki Ses İşitme 4x4=16
Üç Ses İşitme 3x5=15
Ezgi Tekrarı 4x6=24
Ritim Tekrarı 2x8=16
Çalgı/Ses Performans 12
MÜZİK Türk Müziği 7
Batı Müziği Tarihi 7
Toplam 100
MÜZİKSEL ALGI AŞAMASI
Tek Ses İşitme: 3Adet
İki Ses İşitme: 4 Adet
Üç Ses İşitme: 3 Adet
Not: Piyanoda çalınan sesler “na veya a” hecesi ile tekrarlanmalıdır. Ezgi Tekrarı: İkişer motiften (4 göze) oluşan 2
tonal ve 2 makamsal 4 ezgi Ritim Tekrarı: İkişer motiften (4 göze) oluşan 2 ritim cümlesi (2 zamanlı ritim ve aksak
ritim) Çalgı/Ses Performans: Adaylar Çalgılarıyla/Sesleriyle hazırlamış oldukları bir eseri icrâ deceklerdir.
Performans sınavında adayın icrâsının doğruluğu ve temizliği, sesiyle ya da sazıyla ölçülür.
Önemli Uyarı: Bu aşamada adaya sorular bir defa yöneltilecektir. Adayın, tekrar isteme hakkı yoktur.
MÜZİK KÜLTÜRÜ AŞAMASI
Bu aşamada, komisyon tarafından belirlenmiş Türk Müziği ve Batı Müziği tarihlerine yönelik sorularla, adayın
müzik kültürü ve birikimi ölçülecektir.Değerlendirme: Sınav sonucunda 20 öğrenci kayıt kabul hakkı kazanacaktır.
ÇALGI EĞİTİMİ BÖLÜMÜ TSM ÇALGI ve THM ÇALGI ALANLARI ÖZYS
AŞAMALAR SORULAR PUAN
Tek Ses İşitme 3x1=3
İki Ses İşitme 4x2=8
Üç Ses İşitme 2x3=6
Ezgi Tekrarı 4x8=32
Ritim Tekrarı 2x8=16
ÇALGI PERFORMANS Adayın
Hazırladığı 1 Eser 35
Toplam 100
MÜZİKSEL ALGI AŞAMASI
Tek Ses İşitme: 3Adet
İki Ses İşitme: 4 Adet
Üç Ses İşitme: 2 Adet
Not: Piyanoda çalınan sesler “na veya a” hecesi ile tekrarlanmalıdır.
Ezgi Tekrarı: İkişer motiften (4 göze) oluşan 2 tonal ve 2 makamsal 4 ezgi
Ritim Tekrarı: İkişer motiften (4 göze) oluşan 2 ritim cümlesi (2 zamanlı ritim ve aksak itim)
Önemli Uyarı: Bu aşamada adaya sorular bir defa yöneltilecektir. Adayın, tekrar isteme hakkı yoktur
8
ÇALGI PERFORMANS AŞAMASI
Devlet konservatuvarında öğretim elemanı olan çalgılar üzerinden sınav yapılacaktır. Çalgı eğitimi bölümünde TSM
alanından Ud, Kanun, Keman, Klasik Kemençe, Tanbur, Klarnet, Viyola, Ney; THM alanından ise Bağlama, Tar,
Kaval, Mey-Zurna çalgılarından birisi üzerinden sınav yapılacaktır. Bahsedilen çalgılar haricinde çalgı ile aday çalgı
eğitimi bölümü çalgı performans sınavına kabul edilmeyecektir. Adaylar çalgı ile hazırlamış oldukları Türk Sanat
Müziği veya Türk Halk Müziği geleneğine uygun bir eseri klasik, geleneksel veya yöresel üsluba göre icrâ
edeceklerdir. Bu sınavda adayın icrâsının doğruluğu ve temizliği sazıyla ölçülür. Sınavda icra edilecek eserler; okul
şarkısı, çocuk şarkısı, marş, düzenleme yapılmış türküler, vb. türlerin herhangi birinden olmamalıdır. Türk Sanat
Müziği eserlerinin klâsik geleneksel uslûba, Türk Halk Müziği eserlerinin ise yöresel uslûba uygun olarak çalgı ile
çalınması gereklidir. Değerlendirme: Sınav sonucunda Çalgı eğitimi bölümüne 10 öğrenci Çalgı TSM, 10 öğrenci
Çalgı THM alanından olmak üzere toplam 20 öğrenci kayıt kabul hakkı kazanacaktır.
SES EĞİTİMİ BÖLÜMÜ TSM SES ve THM SES ALANLARI
AŞAMALAR SORULAR PUAN
Tek Ses İşitme 3x1=3
İki Ses İşitme 4x2=8
Üç Ses İşitme 2x3=6
Ezgi Tekrarı 4x8=32
Ritim Tekrarı 2x8=16
SES Adayın 35
PERFORMANS Hazırladığı 1 Eser
Toplam 100
MÜZİKSEL ALGI AŞAMASI
Tek Ses İşitme: 3Adet
İki Ses İşitme: 4 Adet
Üç Ses İşitme: 2 Adet
Not: Piyanoda çalınan sesler “na veya a” hecesi ile tekrarlanmalıdır.
Ezgi Tekrarı: İkişer motiften (4 göze) oluşan 2 tonal ve 2 makamsal 4 ezgi
Ritim Tekrarı: İkişer motiften (4 göze) oluşan 2 ritim cümlesi (2 zamanlı ritim ve aksak
ritim)
Önemli Uyarı: Bu aşamada adaya sorular bir defa yöneltilecektir. Adayın, tekrar
isteme hakkı yoktur.
SES PERFORMANS AŞAMASI
Adaylar sesiyle hazırlamış oldukları Türk Sanat Müziği veya Türk Halk Müziği geleneğine uygun bir eseri klasik,
geleneksel ve yöresel üsluba göre icrâ edeceklerdir.Bu sınavda adayın icrâsının doğruluğu ve temizliği, geleneğe
uygun üslubu ölçülür. Sınavda icra edilecek eserler; okul şarkısı, çocuk şarkısı, marş, düzenleme yapılmış türküler,
vb. türlerin herhangi birinden olmamalıdır. Türk Sanat Müziği eserlerinin klâsik geleneksel üslûba, Türk Halk
Müziği eserlerinin ise yöresel üslûba uygun olarak ses ile icrasının yapılması gereklidir.
Değerlendirme: Sınav sonucunda Ses eğitimi bölümüne 10 öğrenci Ses TSM, 10 öğrenci Ses THM alanından olmak
üzere 20 öğrenci kayıt kabul hakkı kazanacaktır.
TÜRK HALK OYUNLARI BÖLÜMÜ
AŞAMALAR SORULAR PUAN
Tek Ses İşitme 4x1=4
Ezgi Tekrarı 4x4=16
Ritim Tekrarı 5x4=20
Hareket Algılama 60
top:100
MÜZİKSEL ALGI AŞAMASI
Tek Ses İşitme: 4 Adet
Not: Piyanoda çalınan sesler “na veya a” hecesi ile tekrarlanmalıdır.
Ezgi Tekrarı: ikişer motiften (4 göze) oluşan 1 tonal ezgi ikişer motiften (4 göze) oluşan 2 makamsal ezgi Ritim
Tekrarı: ikişer motiften (4 göze) oluşan 5 ritim cümlesi (2 adet iki zamanlı ritim, 3
adet aksak ritim)
9
Önemli Uyarı: Bu aşamada adaya sorular bir defa yöneltilecektir. Adayın, tekrar isteme hakkı yoktur.
PERFORMANS AŞAMASI
Hareket Algılama: Bu bölümde adaylara komisyon tarafından belirlenmiş 5 hareket içerisinden, kendilerinin kura ile
belirleyeceği 2 hareket gösterilecek ve adaylardan tekrar etmeleri istenecektir.
Değerlendirme: Sınav sonucunda Türk Halk Oyunları Bölümüne 12 kız öğrenci, 13 erkek öğrenci olmak üzere 25
öğrenci kayıt kabul hakkı kazanacaktır
KAÜ Devlet Konservatuvarı Müdürlüğü 2020 Özel Yetenek Sınav Kılavuzu
Müzik Bölümü Özel Yetenek Sınavı; tek aşamalı yapılır. Adaylar, Piyano-Gitar-Arp Ana Sanat Dalı, Yaylı Çalgılar
Ana Sanat Dalı, Üflemeli ve Vurmalı Çalgılar Ana Sanat Dalı için uygulamalı olarak sınava alınırlar. Adayın
müzikal yeteneği, algılaması ve yatkınlığı yanı sıra Kafkas Üniversitesi Devlet knservatuvarı lisans programına giriş
sınavı içeriklerinde istenen seviyede bir programı çalarak ve söyleyerek seslendirmeleri ölçülür.
Değerlendirme 100 puan üzerinden olup en az 70 puan alan aday başarılı sayılır. Sonuçlar Başarılı/Başarısız
şeklinde açıklanır.
a) Tek ses, iki ses ve akor işitme: Piyano ile çalınacak sesleri “na” hecesiyle tekrarlayabilme (Toplam 22 Puan)
Örnek: Artık ve eksik aralık işitme vb.
b) Ezgi algılama: Biri tonal, biri makamsal olmak üzere piyano ile çalınacak iki adet ezgiyi “na” hecesiyle
tekrarlayabilme (7+7=14 Puan).
c) Ritim Algılama: Vurulacak iki ve dört ölçülük iki adet ritim kümesini vurarak tekrarlayabilme (7+7=14 Puan).
ç) Söyleme: Aday bu aşamada ses genişliğine uygun verilecek bir ses üzerinden sözü ve müziği ile önce İstiklal
Marşı’nı seslendirir. İkinci olarak da kendi seçtiği (şarkı, şan parçası vb.) bir eseri seslendirir.Uyarı: Aday seçeceği
eserin niteliğine önem vermeli (Pop müzik veya türkü yerine okul şarkısı, arş, arya vb. gibi eser seçmeli).
Değerlendirme İstiklal Marşı 10, diğer eser 10 olmak üzere toplam 20 puan üzerinden yapılır.
Söyleme sınavı değerlendirilirken şu özellikler dikkate alınır;
* Sesin tonu ve niteliği (4 puan)
* Doğru seslendirme (Entonasyon, tartım vb.) (4 puan)
* Etkili seslendirme (Yorum) (2 puan)
d) Çalma: Adaydan bu aşamada gireceği çalgısının repertuarına uygun kendi seçtiği bir etüdü ve bir eseri
seslendirmesi istenir.
Değerlendirme etüt 15, eser 15 olmak üzere toplam 30 puan üzerinden yapılır.Çalma sınavı değerlendirilirken şu
özellikler dikkate alınır;
* Doğru ve temiz çalma : Etüt ve eseri doğru çalma, temiz ses elde etme (6 puan)
* Etüt ve eserin düzeyi : Etüt ve eserin teknik düzeyi ve zorluk derecesi (3 puan)
* Teknik düzey : Etüt ve eserin gerektirdiği teknik becerileri uygulayabilme (3 puan)
* Müziksel yorum : Etüt ve eseri ruhuna uygun ve etkili seslendirebilme (3 puan)
.2.1. Müzik Bölümü
7.2.1.1. Müzik Bölümü Özel Yetenek Sınavı Puanlandırma
Ayrıca sınav esnasında jüri üyeleri, gerekli gördüğü takdirde genel kültür ve sanat hakkında sorular sorabilir ve
adayın fiziksel yapısının çalgısına uygun olup olmadığına bakabilir. Geleneksel Türk Müziği Bölümü özel yetenek
sınavı tek aşamalı yapılır. Adaylar Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı, Türk Halk Müziği Ana Sanat Dalı ve Türk
Halk Oyunları Ana Sanat Dalı için ygulamalı olarak sınava alınırlar. Ayrıca sınav adayların müzikal yeteneğini,
algılamasını ve yatkınlığını ölçmeye yönelik olup, adayların icra yeteneğinin ölçülmesine dayalı ses veya çalgı ile
bireysel icrasının değerlendirileceği bölümlerden oluşur. Türk Halk Oyunları Ana Sanat Dalına başvuran adaylara
ayrıca hareket, figür tekrarı gibi sorular sorulur. Dans edebilme becerileri, kondisyonları ve fiziksel özellikleri
ölçülerek değerlendirilir.Değerlendirme 100 puan üzerinden olup en az 70 puan alan aday kesin kayıt yaptırmaya
hak kazanır.
a) Tek ses, iki ses ve akor işitme: Piyano ile çalınacak sesleri “na” hecesiyle tekrarlayabilme (Toplam 20 Puan)
Örnek: Artık ve eksik aralık işitme vb.
b) Ezgi algılama: Biri tonal, biri makamsal olmak üzere piyano ile çalınacak iki adet ezgiyi “na” hecesiyle
tekrarlayabilme (10+10=20 Puan).
c) Türk Müziği Ezgi Algılama: Bağlama veya Tambur ezgilerinden müziksel hafızayı ölçmeye/algılamaya ilişkin 1
ezginin tekrar edilmesi (20 puan)
10
ç) Ritim Algılama: Vurulacak iki ve dört ölçülük iki adet ritim kümesini vurarak tekrarlayabilme (10+10=20 Puan).
d) İcra: Türk Sanat Müziği ve Türk Halk Müziğinin seçkin örneklerinden adayın hazırlamış olduğu “en az iki” sözlü
eserden, komisyon tarafından seçilecek olan birinin seslendirilmesi istenir. Buna göre şağıdaki özellikler puanlanır.
d-1) Ses rengi, ses genişliği, sesin gürlüğü (5 puan)
d-2) Eserlerin zorluk derecesi (5 puan)
d-3) Entonasyon (5 puan)
d-4) Söyleyiş özelliği, tavır (5 puan)
7.2.2. Geleneksel Türk Müziği Bölümü
7.2.2.1. GTM Bölümü Özel Yetenek Sınavı Puanlandırma Tablosu
(Türk Halk Müziği Ana Sanat Dalı / Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı)
Değerlendirme 100 puan üzerinden olup en az 70 puan alan aday kesin kayıt yaptırmaya hak kazanır.
a) Tek ses, iki ses ve akor işitme: Piyano ile çalınacak sesleri “na” hecesiyle tekrarlayabilme (Toplam 15 Puan)
Örnek: Artık ve eksik aralık işitme vb.
b) Ezgi algılama: Piyano ile çalınacak ezgiyi “na” hecesiyle tekrarlayabilme (15 Puan).
ç) Ritim Algılama: Vurulacak dört ölçülük ritim kümesini vurarak tekrarlayabilme (15 Puan).
d) Hareket Algılama: Gösterilen 2 adet hareket veya hareket cümlesini tekrarlayabilme (15 Puan)
e) Bedensel Ritim Algılama: Çalınacak ritim eşliğinde o ritme uygun hareket edebilme (15 Puan)
f) Bireysel Uygulama: Bireysel uygulamada en az 3, en fazla 4 dakikalık süre içerisinde 4 değişik
halk dansı (Zeybek-Teke, Halay-Bar, Horon ve Kafkas) türünden karma potpuri hazırlanıp sunulacak. Bu sunumun
müziği aday öğrenci tarafından birbirine bağlı olarak hazırlanıp önceden Mp3 formatında (aday bilgileri olacak
şekilde) sınav komisyonuna teslim edilecektir (20 Puan)
g) Bedensel Uygunluk ve Kondisyon: Adayların esneklik, sıçrayabilme becerisi, çabukluk, denge,
koordinasyon vb. özelliklerin ölçülmesi (5 Puan)
GAZİANTEP TMDK
11
Türk Müziği Bölümü Ses Eğitimi Bölümü Türk Halk Oyunları Bölümü
1.Aşama
Ön Eleme
Sınavı
2.Aşama
Alan Yeterlilik
Sınavı
1.Aşama
Ön Eleme
Sınavı
2.Aşama
Alan Yeterlilik
Sınavı
1.Aşama
Ön Eleme
Sınavı
2.Aşama
Alan Yeterlilik
Sınavı
%60 %40 %60 %40 %40 %60
Özel Yetenek Sınav Puanları (ÖYSP) tablodaki bölümlere göre belirlenmiş olan oranlar
dikkate alınarak aşağıda belirtilen şekilde hesaplanır.
Adayın Özel yetenek sınav puanının (ÖYSP) değerlendirmeye alınıp, yerleştirme
puanının (YP) hesaplanabilmesi için Türk Müziği ve Ses Eğitimi Bölümlerinde Ön
Eleme Sınavı Katkı Puanı (ÖESPx0.60), Türk Halk Oyunları Bölümünde Ön Eleme
Sınavı Katkı Puanı (ÖESPx0.40) ile Alan Yeterlilik Sınavının toplamından 50 ve üzeri
puan almış olması şartı aranır.
Ayrıca adayın yerleştirme puanının (YP) hesaplanabilmesi için her iki sınava da
girmiş olması şarttır.
Türk Müziği, Ses Eğitimi ve Türk Halk Oyunları Bölümlerinin sınavlarının kriter,
uygulama ve değerlendirme puanları aşağıdaki gibidir.
Tablo 3. Birinci aşama “Ön Eleme” sınavı değerlendirme ölçütleri
Kriterler Uygulama Şekli Değerlendirme
Tek ses algılama ve uygulama
becerisi
Piyanodan duyurulan tek sesin, aday tarafından
algılanıp tekrar edilmesidir. 10 puan
Çift ses algılama ve uygulama
becerisi
Piyanodan duyurulan armonik çift seslerin, aday
tarafından algılanıp tekrar edilmesidir. 20 puan
Üç ses algılama ve uygulama
becerisi
Piyanodan duyurulan armonik üç sesin, aday
tarafından algılanıp tekrar edilmesidir. 20 puan
Melodik hafıza becerisi Piyanoda çalınan ezgi kalıplarının, aday tarafından
algılanıp tekrar edilmesidir. 30 puan
Ritim algılama ve uygulama
becerisi
Jürinin soracağı ritim kalıplarının, aday tarafından
algılanıp tekrar edilmesidir. 20 puan
12
Madde 11. Türk Müziği Bölümü İkinci Aşama “Alan Yeterlilik” Sınavı
Türk Müziği Bölümü ikinci aşama (Alan Yeterlilik) sınavının kriter, uygulama ve
değerlendirme puanları aşağıdaki gibidir.
Tablo 4. Türk Müziği Bölümü ikinci aşama (Alan Yeterlilik) sınav ölçütleri
Kriterler Uygulama Şekli Değerlendirme
Adayın ön eleme sınav puanı Adayın ön eleme sınavı katkı oranı (ÖESP x 0.60)
Hazırladığı eseri /eserleri
icrasındaki başarısı (Çalgı)
Adayın hazırladığı, eseri/eserleri icrasındaki çalgı
hâkimiyeti ve başarı düzeyinin değerlendirilmesidir. 30 puan
Hazırladığı eserin/eserleri
icrasındaki başarısı (Ses)
Adayın hazırladığı, eseri/eserleri seslendirmedeki ses
hâkimiyeti ve icradaki başarı düzeyinin
değerlendirilmesidir.
10 puan
Madde 12. Ses Eğitimi Bölümü İkinci Aşama “Alan Yeterlilik” Sınavı
Ses Eğitimi Bölümü ikinci aşama (Alan Yeterlilik) sınavının kriter, uygulama ve
değerlendirme puanları aşağıdaki gibidir.
Tablo 5. Ses Eğitimi Bölümü ikinci aşama (Alan Yeterlilik) sınav ölçütleri ve katkı oranları
Kriterler Uygulama Şekli Puanlar
Adayın ön eleme sınav puanı Adayın ön eleme sınavı katkı oranı (ÖESP x 0.60)
Hazırladığı
eseri/eserleri
icrasındaki
başarı (Ses)
Ses Genişliği
Adayın hazırladığı, eseri/eserleri seslendirmedeki
başarısının; ses genişliği, açısından
değerlendirilmesidir.
10 puan
Yorum
Adayın hazırladığı, eseri/eserleri seslendirmedeki
başarısının; ses sağlığı, entonasyon ve yorum
açısından değerlendirilmesidir.
30 puan
Madde 13. Türk Halk Oyunları Bölümü İkinci Aşama “Alan Yeterlilik” Sınavı
Türk Halk Oyunları Bölümü ikinci aşama (Alan Yeterlilik) sınavının kriter, uygulama ve
değerlendirme puanları aşağıdaki gibidir.
Tablo 6. Türk Halk Oyunları Bölümü ikinci aşama (Alan Yeterlilik) sınav ölçütleri
Kriterler Uygulama Şekli Değerlendirme
Adayın ön eleme sınav puanı Adayın ön eleme sınavı katkı oranı (ÖESP x 0.40)
Hareket cümlesi
algılama ve
uygulama başarısı
1.Hareket Farklı yörelere ait oyunlar içerisinden belirlenmiş
olan hareket cümlelerinin sınav anında adaya
ekrandan izletilerek, adayın ekrandaki oyuncuyla
birlikte bu hareketleri doğru ve eş zamanlı
yapabilmesidir.
10 puan
2.Hareket 10 puan
3.Hareket 20 puan
Hazırladığı farklı yöre
oyunlarının icrasındaki başarısı
Adayın farklı oyun türlerinden faydalanarak
hazırlamış olduğu oyunları yöresel tavır ve estetik
açıdan icra edebilme becerisidir.
20 puan
Türkiye’deki Konservatuvarlar
İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nın temelleri 1914 yılında atılmıştır. Darülbedayi'nin okul hüviyetinden
çıkıp bir tiyatro topluluğuna (İstanbul Şehir Tiyatroları) dönüşmesinden sonra, 1917'de hem Türk hem Batı müziğini
bilen öğretmenler yetiştirmek amacı ile Dâr-ül Elhân (Ezgiler Evi) adıyla kurulan okul 1927'den itibaren İstanbul
Belediye Konservatuvarı adı altında faaliyet göstermiş, 1986'da ise İstanbul Üniversitesi bünyesine katılmıştır.
Konservatuvarda günümüzde; Kompozisyon, Üflemeli Çalgılar, Yaylı Çalgılar, Orkestra Şefliği, Vurmalı Çalgılar,
Piyano ve Şan alt bölümlerini kapsayan Müzik Bölümü'nün yanı sıra Tiyatro ve Bale anasanat dallarında da eğitim
verilmektedir.
Hacettepe Üniversitesi Konservatuvarı
1935 yılında Ankara'da Musiki Muallim Mektebi içerisinde kurulan okul, 1938'de müzik öğretmeni yetiştirilen
bölümün Gazi Eğitim Enstitüsü'ne bağlanmasından sonra konservatuvar yönetmeliği ile kabul edilerek 1940'ta
yürürlüğe girmiştir. Yurtdışından davet edilen birçok eğitmen önderliğinde eğitim hayatına başlayan
konservatuvarda günümüzde, Piyano, Yaylı Çalgılar, Kompozisyon ve Orkestra Şefliği, Üflemeli Çalgılar, Vurmalı
Çalgılar, Caz, Müzikoloji, Bale ve Tiyatro Anasanat dallarında eğitim verilmeye devam etmektedir.
Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
1954 yılında 'İzmir Müzik Okulu' ismi altında açılan kurum1958'de İzmir Devlet Konservatuvarı adını aldı. 1982'de
Dokuz Eylül Üniversitesi bünyesine alınan konservatuvarda günümüzde, Müzik ve Sahne Anasanat Dalları, Bale,
Kompozisyon ve Orkestra Şefliği, Opera ve Piyano Onarımı-Yapımı bölümlerinde eğitim verilmektedir.
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
1882'de Osman Hamdi Bey tarafından Mekteb-i Sanayi-i Nefise-i Şahane adıyla kurulan MSGSÜ bünyesinde
bulunan konservatuvar, 1970'de İstanbul Devlet Konservatuvarı adıyla kurulmuş, 1972 ise Mimar Sinan
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’ne bağlanmıştır. 3 Ana bölüme ayrılan konservatuvarda Müzik Bölümü; Yaylı
Çalgılar, Piyano-Arp-Gitar , Üfleme ve Vurma Çalgılar, Kompozisyon ve Orkestra Şefliği Anasanat dalları,
Müzikoloji Bölümü; Genel Müzikoloji ve Etnomüzikoloji , Sahne Sanatları Bölümü ise Opera, Tiyatro ve Bale
Anasanat Dallarında eğitim verilmektedir.
İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı
Anadolu′da açılan diğer Türk müziği konservatuvarlarına öncü olan İstanbul Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı,
1975 yılında İstanbul'da kurulmuş, 1976'da eğitime başlamıştır. 1982'de İstanbul Teknik Üniversitesi'ne bağlanan
konservatuvarda günümüzde, Çalgı Yapım, Kompozisyon, Müzikoloji, Çalgı ve Ses Eğitimi, Türk Halk Oyunları,
Müzik Teknolojileri ve Müzik Teorisi Anasanat dallarında eğitim verilmektedir.
Ege Üniversitesi Devlet Türk Müziği Konservatuvarı
1983'de İzmir'de kurulan Türk Mûsikîsi Konservatuarı, 1984'de Ege Üniversitesi bünyesine alınarak eğitim
vermeye başlamıştır. 1989-1990 akademik yılında Ses Eğitimi, Türk Halk Oyunları ve Çalgı Yapım Bölümü
kurularak, günümüzdeki dört bölümden oluşan konservatuvar yapılanmasına kavuşmuştur.
Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
1986'da Eskişehir Anadolu Üniversitesi bünyesinde, Anadolu'da çağdaş anlamda, Atatürk ilkelerinin ışığında
Çoksesli Klasik Batı Müziği Eğitimi ile Sahne Sanatları Eğitimi vermek üzere kurulan konservatuvarda, Müzik
Bölümü; Yaylı Çalgılar, Üfleme ve Vurmalı Çalgılar, Piyano, Gitar, Arp, Kompozisyon, Orkestra Şefliği, Müzik
Teorisi Anasanat dalları, Sahne Sanatları Bölümü; Tiyatro, Oyunculuk Kukla ve Gölge Oyunu, Opera Anasanat
Dalları, Çalgı Yapım Bölümü; Yaylı Çalgılar Yapımı ve Müzikoloji Bölümü; Genel Müzikoloji Anabilim Dalı olmak
üzere 4 ana bölümden oluşmaktadır. 2015'te Türk Müziği Bölümü'nü de bünyesinde ekleyen konservatuvarın yakın
zamanda bale bölümünü hizmete açması da beklenmektedir.
Gaziantep Üniversitesi Türk Müziği Konservatuvarı
1987 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi ve Ege Üniversitelerinden sonra kurulan Türkiye’nin 3. Türk Müziği
Konservatuvardır. 1988 yılında eğitime başlayan konservatuvarda, I. ve II. öğretim programlarında dört yıllık lisans
eğitimine dayalı teorik ve uygulamalı olarak Türk Müziği ve Türk Halk Oyunları eğitimi verilmektedir.
Ankara Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
Prof. Hikmet Şimşek'in danışmanlığında 1998'de Ankara Üniversitesi bünyesinde kurulan konservatuvarda Sahne
Sanatları ve Müzik Bölümü olmak üzere 2 bölüm ve 4 anasanat dalında lisans eğitimi verilmektedir. Sahne Sanatları
13
bölümü; Şan ve Modern Dans, Müzik Bölümünde ise, Çalgı ve Bestecilik Anasanat Dalı programları bulunmaktadır.
Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
Kültür ve Turizm Bakanlığının Ankara, İstanbul ve İzmir dışında Anadolu'da bir orkestranın kurulması fikrinden
yola çıkılarak 1989'da Adana'da eğitim hayatına başlayan konservatuvarda Müzik ve Sahne Sanatları Bölümlerinde
eğitim verilmektedir.
Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
1991 yılında Edirne'de kurulan Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, sadece müzik anasanat dallarında eğitim
vermektedir.
Selçuk Üniversitesi Dilek Sabancı Devlet Konservatuvarı
1991'de Konya'da kurulan konservatuvar 1993'te Sahne Sanatları Bölümü Tiyatro Anasanat Dalı ve Türk Müziği
Bölümlerinde eğitim-öğretim faaliyetlerine başlamıştır. Günümüzde, Geleneksel Türk Müziği, Müzik ve Sahne
Sanatları olmak üzere 3 farklı anabilim dalında eğitim vermektedir.
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
1993'de Samsun'da kurulan Ondokuz Mayıs Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Müzik, Sahne Sanatları ve
Müzikoloji olmak üzere 3 anasanat dalında eğitim vermektedir.
Mersin Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
1994 yılında Mersin'de kurulan konservatuvarda, Müzik ve Sahne Sanatları Bölümü'nde eğitim verilmektedir.
Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi
Bilkent Üniversitesi bünyesinde Ankara'da kurulan bu özel kurum, Müzik ve Tiyatro olmak üzere 2 anasanat dalında
eğitim vermektedir.
Fırat Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
1997'de Elazığ'da kurulan Fırat Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Temel bilimler alanında lisans eğitimi
vermektedir.
Sakarya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
1997'de Sakarya'da kurulan konservatuvarda, Temel Bilimler, Türk Müziği, Türk Halk Oyunları ve Müzik
Teknolojileri dalında eğitim verilmektedir.
Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
1998'de Bursa'da kurulan Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Yaylı, Üfleme ve Vurmalı Çalgılar, Piyano,
Kompozisyon ve Orkestra Şefliği ve Türk Müziği anasanat dallarıda eğitim vermektedir.
Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
1999'da Afyon'da kurulan Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, 2000 yılında eğitime başlamıştır.
Günümüzde, Türk Halk Müziği, Türk Sanat Müziği, Müzik Bölümü ve Sahne Sanatları Bölümlerinde eğitim
vermektedir.
Akdeniz Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
1999'da Antalya'da kurulan Akdeniz Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Müzik, Sahne Sanatları ve Geleneksel
Türk Müziği dalında eğitim vermektedir.
Haliç Üniversitesi Konservatuvarı
2000'de İstanbul'da kurulan konservatuvarda, Tiyatro, Türk Müziği, Opera ve Konser şarkıcılığı dallarında eğitim
verilmektedir.
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı
2000'de Niğde'de kurulan konservatuvar, 2013 yılında Türk Müziği ve Müzikoloji dalında eğitim vermeye
başlamıştır.
Dicle Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
2002 yılında kurulan Dicle Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Temel bilimler, Ses eğitimi ve Türk Halk oyunları
14 alanında eğitim vermektedir.
Başkent Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
2003 yılında Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi bünyesinde Ankara'da kurulan okul 2006 yılında
Başkent Üniversitesi Devlet Konservatuvarı olarak yeniden yapılandırılmıştır. Günümüzde, kompozisyon, müzik
teorisi, piyano, arp, gitar, orkestra ve koro şefliği, yaylı çalgılar, üflemeli çalgılar, koro, opera ve popüler müzik
sarkıcılığı dallarında lisans ve yüksek lisans eğitimi vermektedir.
Gazi Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı
Ankara'da bulunan Gazi Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı, çalgı, ses, kompozisyon ve müzikoloji
olmak üzere 4 farklı anasanat eğitim vermektedir.
Bülent Ecevit Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
Nisan 2012'ye dek Zonguldak Karaelmas Üniversitesi adını taşıyan Bülent Ecevit Üniversitesi bünyesinde
Zonguldak'ta kurulan Devlet Konservatuvarı'nda Müzik, Sahne Sanatları ve Çalgı Yapımı bölümleri yer almaktadır.
Kafkas Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
2003'te Kars'ta kurulan Kafkas Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Müzik ve Geleneksel Türk Müziği dalında
eğitim vermektedir.
Trabzon Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
Karadeniz Teknik Üniversitesi'ne bağlı olarak 2003 yılında kurulan Karadeniz Teknik Üniversitesi Devlet
Konservatuvarı, müzikoloji, müzik ve sahne sanatları olmak üzere 3 anasanat dalında eğitim vermektedir.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
Çanakkale'de bulunan Onsekiz Mart Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nda, Performans, Müzik Teorisi,
Müzikoloji, Müzik Teknolojileri, Kompozisyon, Şeflik, Çalgı ve Ses alanlarında eğitim verilmektedir.
Gazi Osman Paşa Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
Tokat'ta kurulan Gazi Osman Paşa Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nda, sadece Türk Müziği dalında eğitim
verilmektedir.
Adnan Menderes Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
2005'te Aydın'da kurulan Adnan Menderes Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nda, Müzik, Sahne Sanatları ve Türk
Müziği anasanat dallarında eğitim verilmektedir.
Antakya Devlet Konservatuvarı
2005'te Antakya'da kurulan Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nda, Türk müziği dalında
eğitim verilmektedir.
Kocaeli Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
2006 yılında eğitime başlayan Kocaeli Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nda Müzik, Müzikoloji ve Türk Müziği
anasanat dallarında eğitim verilmektedir.
Adıyaman Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
2006'da Adıyaman'da kurulan konservatuvarda, Müzik ve Sahne Sanatları, Müzikoloji ve Türk Müziği anasanat
dallarında eğitim verilmektedir.
İnönü Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
2007 yılında eğitim vermeye başlayan Malatya İnönü Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nda, Müzik ve Türk Halk
Müziği anasanat dallarında eğitim verilmektedir.
Artuklu Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
2007'de Mardin'de kurulan konservatuvarda, Müzik, Müzikoloji ve Sahne Sanatları dalında eğitim verilmektedir.
Giresun Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
2008'de Giresun'da kurulan konservatuvarda, Müzik, Geleneksel Türk Müziği ve Türk Halk Oyunları dalında eğitim
verilmektedir.
15
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı
2010'da kurulan Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı, Ses Eğitimi, Çalgı
Eğitimi ve Müzikoloji olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır.
Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı
2011'de Ankara'da kurulan Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı'nda sadece Türk
müziği dalında eğitim verilmektedir.
Ordu Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi
2012 yılında eğitime başlayan Ordu Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi; Müzik, Türk Müziği, Tiyatro,
Opera ve Bale, Türk Halk oyunları olmak üzere farklı bölümleri içerisinde barındırmaktadır.
İskenderun Teknik Üniversitesi Mustafa Yazıcı Devlet Konservatuvarı
Hatay'da kurulan konservatuvarda Müzik anasanat dalında eğitim verilmektedir